facebook instagram

Trasa 2 (39 km)

Krynica –   Jaworzyna – Runek - Bacówka n/Wierchomlą - Szczawnik - Złockie - Jastrzębik - Powroźnik - Krynica

Długość 39 km;

Różnica wysokości 1107;

Orientacyjny czas czystej jazdy 3:45 godz.;

Ogólny czas potrzebny do przebycia trasy ok. 6 - 8 godz.;

Maks. wysokość 1114 m npm.;

Min wys. 452

Trudna i zróżnicowana wycieczka prezentująca turystom na rowerach wszystkie walory szlaków górskich Beskidu Sądeckiego. Na trasie czekają: dość długi i stromy podjazd, przyjemna jazda zalesionym grzbietem, jeszcze przyjemniejsza odkrytym grzbietem z pięknymi panoramami, dość trudne zjazdy leśnymi drogami ale również łatwe mało ruchliwymi szosami asfaltowymi. Odpocząć i posilić się można w dwóch schroniskach górskich (na Jaworzynie Krynickiej i Bacówce nad Wierchomlą) lub w mijanych miejscowościach. Zobaczyć można, oprócz wspaniałych górskich widoków, stada owiec na halach, przydrożne krzyże i kapliczki, zabytkowe drewniane cerkwie,  źródła mineralne i mofety. To chyba wystarczająca ilość powodów aby zmęczyć się trochę i pokonać tę trasę.

Krynica Deptak   - Krynica Czarny Potok    →   3,8 km ↑ 97 m  ↓ 38 m    t 0:20

0,0 km, 0:00  Początek  deptaku ( od strony ul. Ebersa i Kraszewskiego),  skrzyżowanie szlaków PTTK. Ruszamy ul. Kraszewskiego w dół  w kierunku Muszyny. Koło szpitala ( skrzyżowanie z sygnalizacją) skręcamy w prawo i przez osiedle Czarny Potok już lekko pod górę jedziemy w kierunku kolei gondolowej.

3,8 km, 0:15 Czarny Potok.  Czerwony szlak odchodzi od szosy w lewo.

Krynica Czarny Potok  -  Jaworzyna Krynicka   →   5,8 km ↑ 504 m  ↓ 4 m    t 1:00

3,8 km, 0:15 W lewo czerwonym szlakiem rowerowym, który wyprowadzi nas na szczyt Jaworzyny. Początkowo równolegle z szlakiem pieszym tego samego koloru. To koniec żartów, przed nami prawie 6 km podjazdu i 504 m przewyższenia. Po drodze mijamy trasy zjazdowe stacji narciarskiej Jaworzyna Krynicka, a około 600 m przed szczytem możemy odpocząć przy schronisku na Jaworzynie.

9,6 km, 1:15  Jaworzyna Krynicka  (1114).

Jaworzyna Krynicka  - Bacówka nad Wierchomlą  →  5,9 km ↑ 123 m  ↓ 309 m     t 0:35

9,6 km, 1:15  Jaworzyna Krynicka.  Ze szczytu szlakiem czerwonym pieszym aż do Runka. Po ok. 1 km spotykamy szlak rowerowy niebieski, który wyprowadza tu ze Szczawnika ( można nim zjechać znacznie skracając wycieczkę). My dalej wzdłuż grzbietu w górę i w dół za znakami niebieskimi (rowerowy) i czerwonymi (pieszy Główny Szlak Beskidzki).

13,3 km, 1:40 Runek (1080). Tuż za szczytem rozdroże, w prawo czerwony na Łabowską Halę my lekko w lewo niebieskim (rowerowym i pieszym) do schroniska Bacówka nad Wierchomlą. Ten odcinek to głównie zjazd, przyjemny  lecz dość trudny technicznie ( w lesie luźne kamienie, korzenie).

15,5 km, 1:50 Bacówka nad Wierchomlą

Bacówka nad Wierchomlą  - Szczawnik   →  7,8 km ↑ 126 m  ↓ 453 m    t 0:45

15,5 km, 1:50 Bacówka nad Wierchomlą.  Od schroniska szlakiem pieszym niebieskim w kierunku Pustej Wielkiej. (Szlak rowerowy sprowadza stąd drogą bitą prosto do Szczawnika można nim skrócić i ułatwić wycieczkę). Po drodze mijamy Górne stacje wyciągów Stacji Narciarskiej „Dwie Doliny Muszyna – Wierchomla”. Za wyciągiem krzesełkowym poniżej szlaku prawdziwa bacówka z możliwością zakupu wyrobów z owczego mleka.

18,8 km, 2:20 Kapliczka pod Jaworzynką. Tu zostawiamy szlak niebieski i przesiadamy się na żółty, w lewo do lasu w  kierunku Szczawnika. Zjeżdżamy początkowo przyjemnie, równolegle do trasy narciarskiej, pomiędzy stacjami końcowymi wyciągów przecinamy trasę i jedziemy w kierunku lasu za szlakiem żółtym. Dolny odcinek zjazdu już trudniejszy technicznie.

23,4 km, 2:40 Szczawnik

Szczawnik - Krynica  →  15,5 km ↑ 257 m  ↓ 283 m     t 1:05

23,4 km, 2:40 Szczawnik. Droga asfaltowa w prawo w dół kierunek Muszyna (po ok. 400 m po lewej zabytkowa cerkiew w Szczawniku, a za nią z tyłu źródło wody mineralnej).

25 km, 2:45 Złockie szkoła. Poniżej szkoły w Złockiem w lewo drogą asfaltową w górę, na grzbiecie zabytkowa cerkiew w Złockiem, od niej w dół do drogi Złockie Jastrzębik.

26 km, 2:55 Droga Złockie – Jastrzębik. W lewo pod górę po ok. 2 km z prawej w korycie Złockiego Potoku pomnik przyrody nieożywionej  Mofeta (sucha eskalacja dwutlenku węgla), za nią jeszcze trochę pod górę do kapliczki na przełęczy i prawie 4 km przyjemnego zjazdu drogą asfaltową. Miłośnicy zabytków mogą zatrzymać się jeszcze w Jastrzębiku przy kolejnej drewnianej cerkiewce.

31,9 km, 3:30 Jastrzębik przejazd kolejowy. Tu docieramy do drogi głównej Muszyna – Krynica, skręcamy w lewo i po 7 km  łagodnego wznoszenia się docieramy do punktu startu. Przejeżdżając przez Powroźnik możemy trochę zjechać z trasy aby obejrzeć najstarszą w okolicy cerkiew (XVII w.).

39 km, 4:05 Początek deptaku – koniec wycieczki.