facebook instagram

Trasa 6 (35 km)

Krynica - Tylicz - Muszynka - Okopy Konfederackie - Wojkowa - Powroźnik – Krynica

Długość 35 km;

Różnica wysokości  ↑ 803 m;

Orientacyjny czas czystej jazdy 3:30 godz.;

Ogólny czas potrzebny do przebycia trasy ok. 5 - 7  godz.;

Maks. wysokość 867 m npm.;

Min wys. 490 m npm.

Średnio trudna wycieczka, zadowoli początkujących  jak i zaawansowanych rowerzystów, pozwala  zapoznać się z terenem pogranicza polsko słowackiego i jego historią. Trasa prowadzi przez rezerwat krajobrazowy „Okopy Konfederackie” chroniący pozostałości fortyfikacji ziemnych z czasów Konfederacji Barskiej. Poza tym możemy zobaczyć najstarszy w regionie kościół katolicki (1612 r.) w Tyliczu,  zabytkowe cerkwie w Tyliczu, Muszynce, Wojkowej  i  Powroźniku, przydrożne krzyże i kapliczki oraz drewniane domy i spichlerze.

Krynica Deptak   -  Tylicz         →7 km ↑ 169m  ↓157m  t 0:35

0,0 km, 0:00  Początek  deptaku (od strony ul. Ebersa i Kraszewskiego),  skrzyżowanie szlaków PTTK. Ruszamy przez deptak ul. Nowotarskiego lub Bulwarami Dietla, mijamy: Stare Łazienki Borowinowe i Mineralne, Pijalnię Główną, Muszlę Koncertową, Stary i Nowy Dom Zdrojowy, pomnik Mickiewicza, hotel Prezydent, dolną stację kolejki na Górę Parkową, park im. dr. Dukieta ze słynną fontanną „Setką”, za pomnikiem  Nikifora w prawo ul. Pułaskiego zaczynamy podjeżdżać lekko pod górę, mijamy sławną willę Patria (zbudowaną przez Jana Kiepurę) dalej prosto coraz mocniej pod górę aż na przełęcz (722 m npm.) koło restauracji Roma.
3,9 km, 0:25  „Roma” teraz przed nami ok.3 km przyjemnego zjazdu.
7 km,    0:35 Tylicz skrzyżowanie.

Tylicz - Muszynka       →5 km  ↑84 m  ↓25  t 0:30

7 km,    0:35 Tylicz skrzyżowanie, w prawo droga do Powroźnika my skręcamy w lewo mijamy centrum Tylicza (zainteresowani zabytkami mogą zwiedzić tam najstarszy na terenie Beskidu Sądeckiego drewniany kościół z 1612 r.) i po ok. 600 m na następnym skrzyżowaniu skręcamy w prawo w kierunku Muszynki  i  granicy państwa. Za mostkiem po lewej otoczona cmentarzem dawna cerkiew grekokatolicka (1743). Przed nami ok. 4 km łagodnego podjazdu asfaltową drogą.
11,5 km,  1:00 Muszynka.
W Muszynce mijamy kolejny zabytek na trasie – drewnianą cerkiew z XVII w. i 500 m dalej porzucamy wygodną drogę by posmakować jazdy w górskim terenie.
12 km, 1:05 Muszynka, odejście szlaku od drogi asfaltowej.

Muszynka - Wojkowa      →11,4 km  ↑455 m  ↓477  t 1:30

12 km, 1:05 Muszynka.  Za szlakiem żółtym z drogi asfaltowej w prawo przejeżdżamy przez dwa małe potoczki i wspinając się po łąkach docieramy do lasu, dalej w górę do polanki, za nią w lesie obelisk upamiętniający konfederację barską obok tablica informacyjna a dookoła widoczne resztki okopów i obwałowań. 200 m dalej polana z wiatą i miejscem na ognisko, tu możemy odpocząć po podjeździe.
14 km, 1:25 Od wiaty przez polanę (uwaga miejsce trudne orientacyjnie) w kierunku granicy państwa i stanowiska drogowskazów, skręcamy w prawo i wzdłuż granicy za znakami żółtymi i czerwonymi przez ok. 3 km szeroka gruntowa droga wznosi się i opada,  później kilka stromych podjazdów i jesteśmy w najwyższym punkcie trasy.
18,5 km, 2:05 Szczyt Pusta (867 m npm.), kontynuujemy jazdę szlakiem żółtym przyjemną leśną drogą, miejscami odsłaniają się widoki w kierunku Słowacji. Około 22 km szlak żółty odchodzi od granicy i sprowadza nas do Wojkowej.
23,4 km, 2:35 Wojkowa.

Wojkowa  - Powroźnik     →5,9 km  ↑5 m  ↓128  t 0:20

23,4 km, 2:35 Wojkowa. Skręcamy w prawo i przed nami 6 km przyjemnego zjazdu mało ruchliwą, asfaltową drogą. Od tego momentu  możemy zauważyć czerwone znaki szlaku rowerowego  „Turystyczna Pętla Muszyńska”(TPM).(Pasjonaci historii i zabytków powinni się jeszcze trochę pomęczyć i podjechać ok. 400 m w lewo by zwiedzić zabytkową cerkiew z 1782 r.)
26 km, 2:45  Skrzyżowanie  przy kapliczce,  dojeżdżamy do drogi Tylicz Powroźnik, skręcamy w lewo i kontynuujemy zjazd.
29,3 km, 2:55  Powroźnik, wśród zabudowań Powroźnika drogowskaz kierujący do zabytkowej drewnianej cerkwi z 1600 r. Jest to prawdopodobnie najstarsza cerkiew drewniana na polskiej łemkowszczyźnie.

Powroźnik – Krynica    → 5,7 km ↑ 80 m  ↓6 m  t 0:35

29,3 km, 2:55  Powroźnik, po dojechaniu do drogi głównej Muszyna – Krynica w prawo i łagodnie pod górę  w kierunku Krynicy.
35 km, 3:30 Krynica Deptak, punkt startu - koniec wycieczki.